Zawieszenie działalności

W obliczu trudnej sytuacji wielu przedsiębiorców zastanawia się nad zawieszeniem działalności. Firmy, które dotychczas cieszyły się powodzeniem, teraz, z powodu znacznego spadku przychodów, rozważają zawieszenie działalności nawet na kilka miesięcy. Ten artykuł przybliża temat zawieszenia działalności gospodarczej, dlatego warto się z nim zapoznać. 

Obowiązki związane z zawieszeniem działalności

W okresie zawieszenia nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej ani osiąganie bieżących przychodów, z wyjątkiem sprzedaży środków trwałych. Pomimo zawieszenia, przedsiębiorcy muszą uczestniczyć w postępowaniach administracyjnych, sądowych i podatkowych dotyczących ich firmy. Co więcej, zachowują obowiązki nakazane przepisami, uczestniczą w kontrolach, składają coroczne sprawozdanie finansowe, prowadzą księgowość czy też opłacają należności publiczno-prawne. W trakcie zawieszenia przedsiębiorca może podejmować czynności obligatoryjne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia oraz zbywać własne środki trwałe. Istnieje również możliwość uczestnictwa w postępowaniach sądowych i podatkowych związanych z działalnością przed datą zawieszenia. Kontrola na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców oraz powołanie lub odwołanie zarządcy sukcesyjnego są również dopuszczalne.

Zawieszenie jednoosobowej działalności – najważniejsze informacje

Zawieszenie działalności jednoosobowej jest możliwe na dowolnie długi okres, jednak nie krótszy niż 30 dni. Warto odpowiednio wybrać datę rozpoczęcia zawieszenia firmy, która może być zgodna z datą złożenia wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub wcześniejszą bądź późniejszą niż data wniosku. Warto zauważyć, że zawieszenie jest bezterminowe, jeśli nie uzupełni się wniosku o datę odwieszenia. Należy też pamiętać, że zawieszenie jest możliwe tylko w przypadku, gdy firma nie zatrudnia pracowników. Przed zgłoszeniem zawieszenia, wszystkie umowy o pracę muszą zostać rozwiązane. Działalność można zawiesić także, gdy pracownicy przebywają na urlopach macierzyńskich, wychowawczych lub rodzicielskich, bez wykonywania pracy u przełożonego.

Zawieszenie działalności a formalności

Podczas zawieszenia działalności, przedsiębiorca zazwyczaj nie opłaca składek ZUS. Ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dobrowolne, a przedsiębiorca nie opłaca ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego w okresie zawieszenia. Ważne jest jednak, aby nie zawieszać działalności w trakcie miesiąca, gdyż wtedy trzeba opłacić składkę zdrowotną za cały miesiąc oraz składki na ubezpieczenia społeczne proporcjonalnie do liczby dni aktywności w danym miesiącu. W trakcie zawieszenia działalności nie występuje obowiązek wyliczania i uiszczenia zaliczek na podatek dochodowy. Podatek ten jest rozliczany przy odwieszeniu lub w zeznaniu rocznym PIT, nie ma jednak konieczności płacenia zaliczek czy ryczałtu w okresie zawieszenia. W przypadku przedsiębiorców rozliczających się w formie karty podatkowej, opłata za kartę także nie jest wymagana podczas zawieszenia.

Więcej
artykułów

×