Jesteś osobą bezrobotną i marzysz o założeniu własnego biznesu? Mamy dla Ciebie rozwiązanie.

W ramach programu Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego pn. „Aktywacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie ostrowskim” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego rusza w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowie Wielkopolskim nabór wniosków o przyznanie dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej dla osób bezrobotnych.
Program przeznaczony jest dla osób, które zarejestrowane są w Powiatowym Urzędzie Pracy (PUP) jako osoby bezrobotne i dodatkowo spełniają jedno z poniższych kryteriów:

– osoba długotrwale bezrobotna czyli ponad 12 miesięcy pozostająca bez zatrudnienia,
– kobieta,
– osoba z niepełnosprawnością,
– osoba o niskich kwalifikacjach,
– osoba w wieku 50 plus,
– imigranci oraz reemigranci,
– osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny,
– mężczyźni w wieku 30 – 49 wymagający wsparcia.
Osoba ubiegająca się o dofinansowanie może otrzymać maksymalnie 20 000 złotych, które będzie mogła wykorzystać na:
1) zakup wyposażenia, maszyn i urządzeń niezbędnych do prowadzenia planowanej działalności,
2) koszty reklamy do wysokości 5% wnioskowanych środków,
3) zakup programów komputerowych z licencją wieczystą, podręczników i materiałów biurowych,
4) zakup towarów, opakowań lub artykułów jednorazowych w łącznej wysokości nieprzekraczającej
30% wnioskowanych środków,
5) pozyskanie lokalu – koszty remontu, adaptacji lokalu w części nieprzekraczającej 10%
wnioskowanych środków,
6) pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia planowanej działalności gospodarczej do 10% wnioskowanych środków,
7) zakup wyposażenia związanego z prowadzeniem żłobka, klubu dziecięcego lub związanego ze świadczeniem usług rehabilitacyjnych.

Osoba bezrobotna nie będzie mogła wykorzystać otrzymanego dofinansowania na:
1) działalność transportową, z wyłączeniem krajowego transportu osób taksówkami,
2) działalność rolniczą,
3) działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
4) handel obwoźny,
5) zakup akcji, obligacji, udziałów w spółkach,
6) działalność gospodarczą sezonową,
7) prowadzenie działalności gospodarczej w pomieszczeniu/lokalu, w którym jest już prowadzona działalność gospodarcza tego samego rodzaju.
Dofinansowania nie będzie można również wykorzystać na:

1) zakup kasy fiskalnej,
2) leasing maszyn, pojazdów i urządzeń,
3) budowę lokalu,
4) finansowanie szkoleń, kursów, uprawnień itp.,
5) pokrycie kosztów transportu, przesyłki i pakowania zakupionych rzeczy,
6) spłatę zadłużenia itp.
Osoba bezrobotna zobowiązana jest to wypełnienia wniosku o przyznanie dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej oraz formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
Wniosek o dofinansowanie zawiera dane osobowe wnioskodawcy, uzyskane pozwolenia, zaświadczenia, zezwolenia, odbyte szkolenia, posiadane maszyny oraz urządzenia.
Wniosek zawiera również pozycje, w których osoba bezrobotna przedstawia krótki opis swojej planowanej działalności gospodarczej, informacje o analizie rynku odbiorców, konkurencji oraz planach związanych z reklamowaniem firmy.
Wypełniając wniosek osoba bezrobotna zobowiązana jest do przedstawienia kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej oraz źródłem ich finansowania. Tutaj warto wspomnieć, że osoba bezrobotna może również pokryć część zakupów na potrzeby działalności z własnych środków. Jest to mile widziane gdyż można wówczas liczyć na uzyskanie większej liczby punktów przy ocenie wniosku dokonywanej przez pracowników PUP.
Wniosek zawiera również zestawienie tabelaryczne związane z przewidywanymi efektami ekonomicznymi z prowadzenia działalności gospodarczej w rozbiciu na okresy miesięczne oraz jednego roku.
Wniosek zawiera również pozycję dotyczącą przeprowadzenia analizy SWOT planowanej działalności gospodarczej. Analiza SWOT jest narzędziem służącym do wewnętrznego badania przedsiębiorstwa, jak również jego otoczenia w celu zoptymalizowania strategii zarządzania firmą. Głównym celem analizy jest określenie aktualnej pozycji badanego przedsiębiorstwa a wraz z tym najlepszej strategii postępowania.
Analiza SWOT czyli czynniki klasyfikujące możliwości firmy:

– mocne strony przedsiębiorstwa, które osoby bezrobotna planuje założyć,
– słabe strony firmy, które mogą hamować jej rozwój,
– szanse, które mogą wpływać na pozytywny rozwój firmy,
– zagrożenia, które mogą być niebezpieczeństwem w przyszłości dla przedsiębiorstwa.

Prawidłowo sporządzona analiza SWOT jest jednym z czynników wpływającym na uzyskanie dofinansowania przez osobę bezrobotną. O zakwalifikowaniu do dalszego etapu analizowania wniosku decyduje ustalony Indywidualny Plan Działania, który odpowiada doświadczeniu osoby bezrobotnej oraz jej kwalifikacjom zawodowym.

Kwalifikacje weryfikowane są przez PUP na podstawie dokumentów złożonych przez bezrobotnego w Powiatowym Urzędzie Pracy w trakcie posiadania statusu osoby bezrobotnej.
Warto zwrócić również uwagę na to, że konieczne jest przedstawienie we wniosku formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanego dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej.
Należą do nich:
• poręczenie – wymagane poręczenie 2 osób,
• weksel z poręczeniem wekslowym (aval),
• gwarancja bankowa,
• zastaw na prawach lub rzeczach,
• blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
• akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
Poręczycielem mogą być osoby fizyczne, które spełniają poniższe warunki:
1) są pełnoletnie,
2) w wieku do 70 roku życia,
3) są zatrudnione na czas nieokreślony lub określony na co najmniej 24 miesiące i osiągają dochód miesięcznie w wysokości co najmniej 2 700 zł netto,
4) pobierają emeryturę lub świadczenie rentowe przyznane na okres minimum dwóch lat i osiągają dochód miesięcznie w wysokości co najmniej 1 500 zł netto,
5) prowadzą działalność gospodarczą, gdy działalność ta nie jest w stanie likwidacji lub upadłości i osiągają dochód miesięcznie w wysokości co najmniej 2 700 zł netto,
6) nie znajdują się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę.
Poręczycielem nie może być współmałżonek wnioskodawcy pozostający z nim we wspólności
majątkowej, osoba będąca dłużnikiem FP, osoba prowadząca działalność gospodarczą rozliczająca się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej oraz w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Kompletny wniosek składany jest przez osobę bezrobotną w Urzędzie, który oceniany jest przez zespół zadaniowy powołany zarządzeniem Dyrektora PUP.
Przed przyznaniem dofinansowania Urząd może przeprowadzić kontrolę wstępną w miejscu, w którym ma być prowadzona działalność gospodarcza. Kryteria oceniania to między innymi kalkulacja wydatków, analiza SWOT, rozeznanie rynku, wysokość wkładu własnego, miejsce prowadzenia działalności, dodatkowe uprawnienia, proponowana forma zabezpieczenia.

Więcej
artykułów

×