Przedsiębiorcy, którzy nie skorzystali z ulgi „Mały ZUS plus” w 2023 r. lub wznowili działalność po 1 stycznia 2024 r., mają szansę na skorzystanie z tego ułatwienia, pod warunkiem złożenia odpowiednich dokumentów do ZUS do dnia 31 stycznia 2024 roku. Jednak ci, którzy kontynuują korzystanie z ulgi, nie muszą ponownie zgłaszać się do ubezpieczeń. Jakie warunki należy spełnić, aby w 2024 r. opłacać niższe składki na ubezpieczenia społeczne?
O możliwości skorzystania z tzw. „Małego ZUS plus” decyduje wysokość przychodu przedsiębiorcy uzyskanego w poprzednim roku, który nie może przekroczyć 120 tys. zł. Ulga może być kontynuowana przez 36 miesięcy, z wyjątkiem przedsiębiorców, którzy korzystali z ulgi w 2023 r. przez przynajmniej jeden miesiąc – oni mają prawo do korzystania z tej ulgi przez dodatkowe 12 miesięcy (łącznie 48 miesięcy).
Warunki, aby skorzystać z ulgi „Mały ZUS plus”:
Przedsiębiorca, który w poprzednim roku kalendarzowym uzyskał przychód nie przekraczający 120 tys. zł, a jednocześnie prowadził działalność przez co najmniej 60 dni, ma możliwość skorzystania z ulgi w kolejnym roku.
Nie mogą z ulgi korzystać m.in. przedsiębiorcy:
- uprawnieni do opłacania preferencyjnych składek ZUS na podstawie art. 18a ustawy systemowej,
- prowadzący działalność gospodarczą krócej niż 60 dni kalendarzowych,
- wykonujący działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, u którego pracowali przed rozpoczęciem działalności,
- prowadzący w poprzednim roku pozarolniczą działalność jako wspólnik spółki osobowej, w zakresie wolnego zawodu lub prowadzący placówkę oświatową.
Jak zgłosić się do ubezpieczeń w ramach ulgi „Mały ZUS plus”:
Aby skorzystać z ulgi, przedsiębiorca musi złożyć odpowiednie dokumenty, takie jak:
- wyrejestrowanie z ubezpieczeń (druk ZUS ZWUA) z kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od 05 10, 05 12, jeśli kontynuuje działalność prowadzoną w 2023 r., a nie korzystał z „Małego ZUS plus”,
- zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych (druk ZUS ZUA) lub zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego (druk ZUS ZZA) z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się od 05 90 albo 05 92 (dla osób z rentą z tytułu niezdolności do pracy).
Dokumenty te należy złożyć najpóźniej do:
- 31 stycznia 2024 r., jeśli przedsiębiorca nie korzystał w poprzednim roku z „Małego ZUS plus” lub wznowił działalność od 1 stycznia 2024 r.,
- w ciągu 7 dni od spełnienia warunków do korzystania z ulgi, jeśli przedsiębiorca rozpocznie lub wznowi działalność po 24 stycznia 2024 r. lub nabędzie uprawnienia do „Małego ZUS plus” w innym miesiącu niż styczeń 2024 r.
Możesz opłacać niższe składki na ubezpieczenia społeczne maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.
WAŻNE: Przyjmij każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podlegałeś ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu co najmniej jeden dzień.