Zakładanie własnej firmy często wiąże się z koniecznością poniesienia istotnych kosztów, co może być wyzwaniem dla początkujących przedsiębiorców. W takiej sytuacji pomocne mogą być dotacje z powiatowych urzędów pracy, które stanowią wsparcie finansowe dla przyszłych biznesmenów. Jednak nasuwa się pytanie: czy wydatki finansowane z dotacji można uznać za koszty, a sama dotacja za przychód?
Dotacje oferowane przez urzędy pracy, skierowane do osób bezrobotnych zakładających działalność gospodarczą, są formą wsparcia państwa w walce z bezrobociem. Celem jest umożliwienie podatnikom szukania alternatyw wobec ograniczonych ofert pracy na rynku. Główną zaletą takich dotacji jest ich bezzwrotność, pod warunkiem, że zostaną one wykorzystane na potrzeby związane z prowadzeniem firmy. Co więcej, procedura uzyskania dotacji jest stosunkowo szybka – zazwyczaj trwa około sześciu tygodni po spełnieniu wymogów formalnych.
Chociaż dotacja jest bezzwrotna, przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy jej otrzymanie wiąże się z koniecznością zapłacenia podatku dochodowego. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), dotacje na pokrycie kosztów lub zwrot wydatków uznaje się za przychód z działalności gospodarczej. Wyjątkiem są dotacje przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże, zgodnie z ustawą, jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na rozpoczęcie działalności gospodarczej są zwolnione z opodatkowania.
Mimo zwolnienia z opodatkowania, otrzymana kwota powinna być uwzględniona w księdze przychodów i rozchodów (KPiR). Organy skarbowe zalecają, aby nie wpisywać jej w kolumnach przeznaczonych do ewidencjonowania przychodów, lecz ewentualnie w kolumnie 17, przeznaczonej na uwagi. Warto również zaznaczyć, że istnieją opinie, według których przychody niepodlegające opodatkowaniu nie muszą być ujmowane w KPiR.
Zgodnie z ustawą o PIT, koszty uzyskania przychodów to wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, pod warunkiem, że nie znajdują się one w katalogu wyłączeń wymienionym w art. 23 ustawy.
Wydatki finansowane z dotacji z urzędu pracy można podzielić na dwie kategorie: majątek trwały (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne) oraz wyposażenie, materiały, towary i pozostałe wydatki związane z działalnością.
W przypadku majątku trwałego, wydatki na jego zakup sfinansowane z dotacji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu, co wynika z art. 23 ustawy. Oznacza to, że odpisy amortyzacyjne tych środków nie powinny być uwzględniane w KPiR. Jeśli jednak majątek trwały został sfinansowany częściowo z dotacji, a częściowo z własnych środków podatnika, odpisy amortyzacyjne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jedynie w tej części, która została pokryta z własnych funduszy.
W przypadku drugiej grupy wydatków, tj. wyposażenia, materiałów i towarów, generalnie nie mogą one stanowić kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 23 ustawy. Istnieje jednak wyjątek dotyczący dotacji z Funduszu Pracy, przyznawanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia. Wydatki na materiały czy towary sfinansowane z tej dotacji mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli mają związek z działalnością gospodarczą.
Zakup wyposażenia i pozostałe wydatki sfinansowane z dotacji powinny być uwzględnione w odpowiednich kolumnach KPiR, z uwzględnieniem specyfiki finansowania. Warto również pamiętać o różnicach w księgowaniu towarów i materiałów zakupionych przed i po rozpoczęciu działalności gospodarczej.
Przedsiębiorcy mogą zadecydować, czy chcą być czynnymi podatnikami VAT. Jeśli jednak zdecydują się na rozliczenie VAT od zakupów sfinansowanych dotacją, muszą być świadomi konieczności zwrotu odliczonego podatku do urzędu pracy, jeśli dotacja obejmowała także VAT. Alternatywnie, przedsiębiorca może zrezygnować z odliczenia VAT, co oznacza, że zwrot podatku nie będzie konieczny, ale nie będzie również możliwe zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodu.
Podsumowując, dotacje z urzędów pracy mogą stanowić istotne wsparcie dla nowo powstających firm, jednak wiążą się z określonymi zasadami dotyczącymi ich opodatkowania i księgowania. Warto dokładnie zapoznać się z obowiązującymi przepisami, aby uniknąć błędów i maksymalnie skorzystać z dostępnych form wsparcia.
ul. Profesora Kaliny 156,
63-400 Ostrów Wlkp.
Pn – Pt
8:00 – 15:00
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |