Założenie własnej firmy często wiąże się z koniecznością poniesienia znacznych wydatków, co może stanowić wyzwanie dla początkujących przedsiębiorców. W takich sytuacjach powiatowe urzędy pracy oferują pomoc finansową w postaci dotacji. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jednak, czy wydatki finansowane z takich dotacji mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodu oraz czy sama dotacja stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.
Dotacje z urzędu pracy to część programów aktywizacyjnych, które mają na celu wsparcie osób bezrobotnych w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej. Są one bezzwrotną formą pomocy finansowej, co stanowi ich dużą przewagę nad kredytami. Środki te przyznawane są stosunkowo szybko, zwykle w ciągu około sześciu tygodni od złożenia wniosku.
Zgodnie z artykułem 14 ust. 2 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków są uznawane za przychód z działalności gospodarczej. Wyjątek stanowią środki przeznaczone na zakup lub wytworzenie majątku trwałego. Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o PIT, jednorazowe środki przyznane bezrobotnym na podjęcie działalności są zwolnione z opodatkowania.
Choć dotacje są zwolnione z opodatkowania, przedsiębiorca jest zobowiązany do ich ujęcia w księdze przychodów i rozchodów. Nie wprowadza się ich jednak w kolumnach właściwych dla ewidencjonowania przychodów. Można je umieścić w kolumnie 17, przeznaczonej na uwagi. Istnieją również opinie, że wartość przychodów niepodlegających opodatkowaniu nie powinna być wprowadzana do KPiR.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o PIT, koszty uzyskania przychodów to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. Wydatki te nie mogą być wymienione w art. 23 ustawy jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki na majątek trwały, takie jak środki trwałe i wartości niematerialne oraz prawne, sfinansowane z dotacji, nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych pokrytych z dotacji nie powinny być ujmowane jako koszty firmowe.
Jeśli jednak zakup środka trwałego został częściowo sfinansowany z dotacji, a częściowo ze środków własnych przedsiębiorcy, odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczane do kosztów w wysokości proporcjonalnej do wartości sfinansowanej z własnych środków.
Wydatki na wyposażenie, materiały podstawowe, towary handlowe i inne wydatki związane z działalnością, które są finansowane z dotacji, z zasady nie stanowią kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56. Wyjątkiem są wydatki sfinansowane z dotacji przyznanej z Funduszu Pracy na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W przypadku tych wydatków, o ile mają związek z działalnością gospodarczą, mogą one być uznawane za koszty uzyskania przychodu.
Zakupy wyposażenia i pozostałe wydatki sfinansowane z dotacji powinny być ujmowane w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że środki pochodzą z Funduszu Pracy. Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych, jeśli dokonany przed rozpoczęciem działalności, powinien być uwzględniony w remanencie początkowym.
Przedsiębiorcy mogą zdecydować, czy chcą być czynnymi podatnikami VAT. Jeśli zdecydują się na rozliczanie VAT, muszą zwrócić do urzędu pracy wartość odliczonego podatku VAT od zakupów sfinansowanych z dotacji, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 14 lipca 2017 r. Alternatywnie, mogą złożyć oświadczenie w urzędzie pracy o rezygnacji z prawa do odliczenia VAT, co eliminuje konieczność zwrotu podatku, ale również uniemożliwia pomniejszenie wydatków o jego kwotę.
Podatek VAT może być uznany za koszt uzyskania przychodu tylko wtedy, gdy przedsiębiorca nie ma prawa do jego odliczenia. Jeśli dobrowolnie zrezygnuje z tego prawa, VAT nie może być uznany za koszt firmy.
ul. Profesora Kaliny 156,
63-400 Ostrów Wlkp.
Pn – Pt
8:00 – 15:00
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |